Loading ....
Przedszkole nr 2 im Pyzy Wędrowniczki w Wołominie
Biuletyn Informacji Publicznej
przedszkola nr 2
im Pyzy Wędrowniczki w Wołominie
został stworzony w celu powszechnego
udostępniania informacji publicznej w postaci
elektronicznej
ul. Polna 32
05-200 Wołomin
tel: (22) 776 21 73
e-mail: przedszkole2wolomin@wp.pl

 


STATUT PRZEDSZKOLA NR 2
im. PYZY WĘDROWNICZKI
W WOŁOMINIE
 
z dnia  27-08-2012
po wprowadzonych zmianach
 
 

 

                                                                                                                                 Załącznik do Uchwały nr  5/2011-2012
                                                                                                                                    Rady Pedagogicznej Przedszkola nr 2
                                                                                                                                            z dnia 27 sierpnia 2012
 
 
STATUT PRZEDSZKOLA NR 2
im. Pyzy Wędrowniczki
w Wołominie ul. Polna 32
 
Przedszkole działa na podstawie:
Ustawy o Systemie Oświaty z dnia 7 września 1991r./ Dz. U z 2004 r. Nr 256 poz. 2572
ze zmianami/;
Ustawy o Systemie Oświaty z dnia 7 września 1991r./ Dz. U z 2009 r. Nr 56 poz. 458
 
Ustawy o Finansach Publicznych z dnia 30 czerwca 2005 r. Dz. U z 2005 Nr 249 poz .2104.
 
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola i publicznych szkół /Dz. U. z 2001 Nr 61, poz. 624 ze zmianami/
 
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 kwietnia 1992 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach /Dz. U. z 1992 r. Nr 36, poz. 155 ze zmianami/
 
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 18 kwietnia 2002 r.
w sprawie organizacji roku szkolnego /Dz. U. z 2002 r. Nr 46 , poz. 432 ze zmianami/
 
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach /Dz. U. z 2003 r. Nr 6, poz. 69/
 
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 stycznia 2003 r.
w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach /Dz. U. z 2003 r. Nr 11, poz. 114/
 
Konwencja o prawach dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r./Dz. U. z 1991 r. Nr 120, poz. 526 ze zmianami/
 
Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie „Zasad techniki prawodawczej” Dz. U. z 2002 r. Nr 100, poz. 908/
 
 
Aktu założycielskiego - Ustalenia Kuratora Oświaty z dnia 17 maja 1980 roku.
Niniejszego statutu
 

 

 
ROZDZIAŁ I
 
POSTANOWIENIA OGÓLNE
 
§ 1
 
1. Przedszkole Nr 2, zwane dalej „przedszkolem” jest placówką publiczną .
2. Siedziba przedszkola znajduje się w Wołominie przy ul. Polnej 32.
3. Przedszkole używa nazwy:
 
Przedszkole nr 2
im. Pyzy Wędrowniczki
ul. Polna 32
05-200 Wołomin
tel. / fax. (22) 776 21 73
e-mail : przedszkole2wolomin @wp.pl
 
4. Organem prowadzącym jest : Gmina Wołomin
5. Nadzór pedagogiczny nad przedszkolem sprawuje Kuratorium Oświaty w   Warszawie
Al. Jerozolimskie 32
6. Przedszkolu, na wniosek Rady Pedagogicznej lub wspólny wniosek Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców może być nadane imię osoby , instytucji   lub organizacji.
7. Imię nadaje organ prowadzący na wniosek Rady Pedagogicznej.
8. Ustalona nazwa używana jest przez przedszkole w pełnym brzmieniu.
9. W pieczęciach i stemplach można w zależności od ich wymiaru używać   czytelnych skrótów.
 
ROZDZIAŁ II
 
CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA
 
§ 2
1.        Przedszkole realizuje cele i zadania określone w Ustawie o Systemie Oświaty oraz przepisach
wydanych na jej podstawie - podstawa programowa wychowania przedszkolnego.  Celem wychowania przedszkolnego jest:
 
1) wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji;
2) budowanie systemu wartości, w tym wychowywanie dzieci tak, żeby lepiej orientowały się    w tym, co jest dobre, a co złe;
3) kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia sobie  w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodnego znoszenia stresów i porażek;
4) rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi;
5) stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych;
6) troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną; zachęcanie do uczestnictwa w zabawach     i grach sportowych;
7) budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych;
8) wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne;
9) kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej (do rodziny, grupy rówieśniczej  i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej;
10) zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej;
 
2. Aby osiągnąć cele wychowania przedszkolnego, należy wspomagać rozwój, wychowywać i kształcić dzieci w następujących obszarach:
1)       kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych;
2)       kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. Wdrażanie dzieci do utrzymywaniu ładu i porządku;
3)       wspomaganie rozwoju mowy dzieci;
4)       wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia;
5)       wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci;
6)       wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych;
7)       wychowanie przez sztukę;
a)        dziecko widzem i aktorem, 
b)       muzyka i śpiew, pląsy i taniec,
c)        różne formy plastyczne,
8)       wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych;
9)       pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń;
10)    wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt;
11)    wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną;
12)    kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania;
13)    wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne.;
 
3. Działania wychowawcze i edukacyjne nauczycieli koncentrują się w szczególności na:
1) zapewnieniu opieki i wspomaganiu rozwoju dziecka w przyjaznym bezpiecznym i zdrowym środowisku;
2)uwzględnieniu indywidualnych potrzeb dziecka, w trosce o zapewnienie równych szans, umacnianiu wiary we własne siły i możliwości osiągania sukcesu;
3) stwarzaniu warunków do rozwijania samodzielności, dążenia do osiągnięcia celów, podejmowania odpowiedzialności za siebie i za najbliższe otoczenie;
4) rozwijaniu wrażliwości moralnej;
5)kształtowaniu umiejętności obserwacji, ułatwianiu rozumienia zjawisk zachodzących w otoczeniu dziecka – w otoczeniu przyrodniczym, społecznym, kulturowym i technicznym;
6) rozbudzaniu ciekawości poznawczej, zachęcaniu do aktywności badawczej, wyrażania własnych myśli
 i uczuć;
7) rozwijaniu wrażliwości estetycznej, tworzenie warunków do rozwoju wyobraźni, fantazji, ekspresji plastycznej, muzycznej, ruchowej;
8) zapewnieniu warunków pełnego rozwoju;
 
4. Przedszkole zapewnia opiekę, wychowanie i uczenie się w atmosferze akceptacji
i bezpieczeństwa oraz tworzy warunki umożliwiające dzieciom osiągnięcie dojrzałości szkolnej.
 
5. skreślony
 
6.  Praca wychowawczo-dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest na podstawie obowiązującej podstawy programowej .
 
7. Podstawa programowa ma charakter otwarty, stwarza możliwości konstruowania różnych programów wychowania przedszkolnego. Warunkiem wdrożenia programu jest uzyskanie zgody Rady Rodziców, Rady Pedagogicznej.
 
8. Szczegółowe zadania przedszkola i sposób ich realizacji ustalony jest w planie rozwoju placówki, rocznym programie pracy przedszkola, miesięcznych planach pracy poszczególnych oddziałów.
9. Przedszkole w miarę posiadanych możliwości lokalowych i kadrowych zapewnia dzieciom   z orzeczeniem o niepełnosprawności lub niedostosowanym społecznie;
1) realizacje zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego;
2) odpowiednie warunki pobytu w przedszkolu;
3) realizację programu nauczania dostosowanych do indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dziecka;
4) integrację ze środowiskiem rówieśniczym;
 
§ 3
 
1. Sposób sprawowania opieki nad dziećmi w czasie zajęć w przedszkolu oraz podczas zajęć poza przedszkolem.
1) za bezpieczeństwo dzieci odpowiadają wszyscy pracownicy przedszkola niezależnie od zajmowanego stanowiska zarówno w budynku przedszkola, na terenie ogrodu przedszkolnego jak i w czasie wyjść poza teren przedszkola;
2) nauczycielka zapewnia dzieciom pełne poczucie bezpieczeństwa, zarówno pod względem fizycznym, jak i psychicznym, stosuje w swoich działaniach obowiązujące przepisy bhp i p poż.;
3) każdorazowo przed rozpoczęciem zajęć nauczycielka powinna skontrolować teren, salę, sprzęt, pomoce i inne narzędzia;
4) nauczycielka opuszcza dzieci w momencie przyjścia drugiej nauczycielki, informuje ją o wszystkich sprawach dotyczących wychowanków;
5) nauczycielka może opuścić dzieci w sytuacji nagłej tylko wtedy, gdy zapewni im w tym czasie opiekę upoważnionej osoby ;
6) obowiązkiem nauczycielki jest obserwować, sumiennie nadzorować, nie pozostawiać dzieci bez opieki, oraz udzielać natychmiastowej pomocy dziecku w sytuacji gdy ta pomoc jest niezbędna;
7) powiadomić dyrekcję, oraz rodziców o zaistniałym wypadku lub zaobserwowanych niepokojących symptomach (temperatura, złe samopoczucie, dziwne zachowanie dziecka);
8) obowiązkiem nauczyciela jest zapoznanie się z przepisami ruchu drogowego  i przestrzeganie tych przepisów podczas spacerów i wycieczek z dziećmi;
9) wycieczki i spacery poza teren powinny odbywać się przy udziale wymaganej liczby opiekunów , zgodnie z regulaminem wycieczek z września 2004 r.;
 
2. Organizacja zastępstw za nieobecnego nauczyciela:
1) zastępstwa za nieobecnego nauczyciela organizuje dyrektor przedszkola w porozumieniu z drugim nauczycielem  pracujący w oddziale, który ma pierwszeństwo w realizacji tych zastępstw;
2) zastępstwa odnotowywane są w zeszycie zastępstw , potwierdzone własnoręcznym podpisem osoby zastępującej nieobecnego nauczyciela;
 3) zastępstwa odnotowywane są również w dzienniku zajęć przedszkola;
 4) praca dydaktyczno – wychowawcza w trakcie realizacji zastępstw prowadzona jest w oparciu  o obowiązujący w danej grupie miesięczny plan pracy;
 
§ 4
 
1. W ramach posiadanych możliwości przedszkole organizuje i udziela wychowankom , ich rodzinom oraz nauczycielom pomocy psychologiczno- pedagogicznej , którą organizuje dyrektor.
Pomoc psychologiczno pedagogiczna udzielana dziecku w przedszkolu polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych wynikających z :
1) niepełnosprawności
2) szczególnych uzdolnień
3) specyficznych trudności w uczeniu się
4) zaburzeń komunikacji językowej
5) choroby przewlekłej
6) sytuacji kryzysowych lub traumatycznych
7) zaniedbań środowiskowych
 
2. Pomoc o której mowa w ust 1 realizowana jest we współpracy z :
1) rodzicami;
2) nauczycielami i innymi pracownikami przedszkola;
3) poradniami psychologiczno - pedagogicznymi i innymi poradniami specjalistycznymi;
4) innymi przedszkolami;
5) podmiotami działającymi na rzecz rodziny;
 
3. Korzystanie z pomocy psychologiczno – pedagogicznej jest dobrowolne i nieodpłatne.
 
4. Pomoc psychologiczno- pedagogiczna w przedszkolu może być udzielana na wniosek:
 1) rodziców;
2) nauczyciela;
3) nauczyciela prowadzącego zajęcia specjalistyczne;
4) psychologa;
5) poradni psychologiczno-pedagogicznej;
6) dyrektora przedszkola
7) pracownika socjalnego
8) kuratora sądowego
 
5. Pomoc psychologiczno- pedagogiczna jest organizowana w przedszkolu w formie:
 
1) zajęć specjalistycznych: logopedycznych, kompensacyjno-korekcyjnych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym;
2)  porad, konsultacji, warsztatów dla rodziców;
3)  zajęć psychoedukacyjnych dla rodziców;
 4) pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielają dzieciom nauczyciele, psycholog, logopeda i specjaliści zatrudnieni w przedszkolu;
5) zajęć rozwijających uzdolnienia
 
 6. Objęcie dziecka zajęciami dydaktyczno - wyrównującymi, specjalistycznymi oraz uczęszczanie dziecka   
 na zajęcia terapeutyczne wymaga zgody rodziców.
 
7. Organizację zajęć specjalistycznych oraz prowadzenie dokumentacji w tym zakresie określają  odrębne przepisy. Rozporządzenie MEN z dnia 17 listopada 2010 r. Dz.U. nr 228 poz.1487 z póź. zm.
1)       dyrektor tworzy zespół składający się z nauczycieli i specjalistów pracujących z dzieckiem ;
2)       zespół planuje i koordynuje udzielanie dzieciom w przedszkolu pomocy psychologiczno – pedagogicznej;
3)       pracę zespołu koordynuje wyznaczona przez dyrektora osoba;
4)       do zadań zespołu należy;
a.        ustalenie zakresu, w którym dziecko wymaga pomocy psychologiczno – pedagogicznej z uwagi na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne, w tym szczególne uzdolnienia,
b.        określenie zalecanych form, sposobów i okresu udzielania dziecku pomocy,
5)        dyrektor informuje rodziców o ustalonych dla ucznia formach, sposobach i okresie udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej;
6)       zespół ds. pomocy psychologiczno – pedagogicznej opracowuje dla dziecka plan działań wspierających zgodnie z procedurami obowiązującymi w przedszkolu;
7)       rodzice  mogą uczestniczyć w spotkaniach zespołu, o terminie spotkania zespołu dyrektor informuje rodziców;
8)       wykreślony
9)       zespół opracowuje i realizuje indywidualne programy edukacyjno – terapeutyczne dla dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego
 
8. Przedszkole sprawuje opiekę psychologiczno-logopedyczną  nad dziećmi dostosowując metody   i sposoby oddziaływań do wieku dziecka i jego możliwości rozwojowych, potrzeb środowiskowych  z uwzględnieniem istniejących warunków lokalowych.
 
9. Zakres czynności psychologa przedszkolnego:
1)  przeprowadzanie badań psychologicznych dzieci i ustalenie na ich podstawie diagnozy  
     psychologicznej;
2)  udzielanie pomocy rodzicom poprzez:. udzielanie porad wychowawczych i dydaktycznych, kierowanie  
    w razie potrzeby do innych specjalistów, kierowanie w razie potrzeby do innych placówek  
    specjalistycznych;
3) udzielanie pomocy nauczycielkom poprzez: informowanie o wynikach przeprowadzonych badań
    i podjętych formach pomocy, za zgodą rodziców;
4)w uzasadnionych przypadkach i za zgodą rodziców przekazywanie pisemnych  diagnoz  
    psychologicznych oraz wskazówek odnośnie pracy i postępowania z dzieckiem;
5)konsultowanie zgłaszanych problemów i udzielanie wskazań wychowawczych;
 6) udział w problemowych radach pedagogicznych na życzenie przedszkola;
 7) prowadzenie zajęć terapeutycznych ( indywidualnych i grupowych) z dziećmi zgodnie z posiadanym    
    przygotowaniem;
 8) przygotowanie dokumentacji psychologicznej w tym badań psychologicznych;
 9) przygotowanie   informacji o dziecku dla rodziców;
10) opiniowanie na użytek władz oświatowych, zdrowia i sprawiedliwości dzieci, po otrzymaniu pisemnego   
     wniosku z w/w instytucji;
11) badanie i opiniowanie dojrzałości szkolnej;
12) współorganizowanie i udział w podnoszeniu wiedzy pedagogiczno-psychologicznej rodziców,  
      nauczycieli poprzez prelekcje, wykłady
13) prowadzenie obowiązującej dokumentacji; dziennika pracy, indywidualnych teczek badanych dzieci wg  
      obowiązujących ustaleń;
 
10. Zakres czynności logopedy przedszkolnego:
1)  przegląd dzieci z grupy zerowej i pięcioletniej pod kątem poprawności wymowy;
2)  diagnoza dzieci z grup młodszych pod kątem wady wymowy w miarę potrzeb np. prośba
     nauczycielki, rodzica;
3)  prowadzenie systematycznych ćwiczeń logopedycznych z dziećmi
4) stały kontakt z rodzicami dzieci wymagających intensywnych ćwiczeń   udzielanie
     instruktażu do pracy w domu;
5) instruktaż dla nauczycielek , dotyczący prostych ( podstawowych) ćwiczeń   logopedycznych ,   
    usprawniających narządy artykulacyjne, aparat oddechowy i fonacyjny;
6) kierowanie do poradni czy innej placówki specjalistycznej dzieci z wielorakimi zaburzeniami lub  
    bardzo poważnymi wadami mowy;
7) organizowanie i prowadzenie pogadanek dla nauczycieli i rodziców dotyczących rozwoju mowy;
8) prowadzenie odpowiedniej dokumentacji / dziennik, karty indywidualne dzieci ;
9) udział w posiedzeniach Rady Pedagogicznej , oraz  szkoleniach doskonalących własny warsztat
      pracy;
 
 11. Do zadań nauczycieli należy:
1)       rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów, w tym szczególnie uzdolnionych;
2)       planowanie sposobów zaspokajania potrzeb w tym: w przedszkolu i oddziałach przedszkolnych obserwację pedagogiczną zakończoną analizą i oceną gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna);
3)       uczestniczenie w pracach zespołu ds. pomocy psychologiczno – pedagogicznej;
4)       wykreślony
5)       opracowanie planów działań wspierających oraz indywidualnych programów edukacyjno – terapeutycznych;
§ 5
 
1. Zgodnie z Ustawą o Systemie Oświaty z 7 września 1991 r. z późniejszymi zmianami, na życzenie rodziców / co najmniej 7 dzieci / przedszkole organizuje dla dzieci lekcje religii katolickiej.
W tym czasie dzieci nie uczęszczające na religię mają zapewnioną opiekę nauczyciela.
 
 
1) zgoda na uczęszczanie dziecka na religię jest wyrażana na piśmie w formie indywidualnego   
     oświadczenia;
2 ) uczestniczenie lub nie uczestniczenie w przedszkolnej nauce religii nie może być powodem
     dyskryminacji dziecka;
3) nauka religii w przedszkolu organizowana jest nieodpłatnie;
 
2. Na terenie przedszkola na życzenie rodziców mogą być organizowane dodatkowe zajęcia zgodne  z zainteresowaniami dzieci. Zajęcia dodatkowe akceptuje Rada Rodziców.
 
 
ROZDZIAŁ III
 
ORGANY PRZEDSZKOLA
 
§ 6
 
1 . Organami przedszkola są:
1) Dyrektor przedszkola;
2)  Rada Pedagogiczna;
 3)  Rada Rodziców
 
2. Dyrektor przedszkola wyłaniany jest w drodze konkursu przez organ prowadzący .
 
3. Dyrektor przedszkola kieruje bieżącą działalnością przedszkola, reprezentuje ją na zewnątrz.
 
4. Dyrektor współpracuje z Radą Pedagogiczną i Radą Rodziców.
 
5.   Dyrektor jest uprawniony do wydawania decyzji administracyjnych decyduje o:
1) powołaniu Społecznej Komisji Rekrutacyjnej, jeżeli zaistnieje taka konieczność przyjęciu dziecka do
     przedszkola;
2) skreśleniu wychowanka z listy dzieci uczęszczających do przedszkola, na podstawie  uchwały Rady              
     Pedagogicznej;
3) uznaniu kwalifikacji pedagogicznych i merytorycznych nauczyciela;
4) nadaniu nauczycielowi stażyście stopnia nauczyciela kontraktowego;
5) powołuje spośród nauczycieli i specjalistów zatrudnionych w przedszkolu , zespoły problemowo- 
    zadaniowe i zespoły ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
6) stwarza warunki umożliwiające podtrzymanie tożsamości narodowej, etnicznej i językowej  
    wychowankom w przypadku gdy zachodzi taka potrzeba;
 
6. Dyrektor organizuje i kieruje procesem wychowawczo- dydaktycznym  i opiekuńczym stwarzając warunki prawidłowego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne oraz odpowiada za jego poziom .
 
7. Przygotowuje i prowadzi posiedzenia Rady Pedagogicznej:
 
1) realizuje uchwały Rady Pedagogicznej;
2) wstrzymuje wykonanie uchwał podjętych przez Radę Pedagogiczna, niezgodnych z prawem,    
    zawiadamiając o tym organ prowadzący i Kuratorium Oświaty;
 3) przekazuje uchwały Rady Pedagogicznej w sprawie innowacji kuratorowi oświaty, organowi
     prowadzącemu placówkę;
 4) ustala z Radą Pedagogiczną przydział nauczycielom stałych prac i zajęć  ramach wynagrodzenia
     zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć   dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych;
 5) przedstawia Radzie Pedagogicznej nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym ogólne wnioski
     wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności przedszkola;
 6) realizuje zadania zgodnie z uchwałami Rady Pedagogicznej, oraz zarządzenia organów nadzorujących    
     przedszkole;
 
8.  Udziela informacji o działalności wychowawczo-dydaktycznej i opiekuńczej placówki Radzie Rodziców.
 
9.   Zatwierdza do realizacji zestaw programów wychowania przedszkolnego.
 
10.   Zapewnia prawidłowy przebieg stażu nauczycielowi ubiegającemu się o awans zawodowy.
 
11. Zatwierdza plan rozwoju zawodowego nauczycieli.
 
12.         Ocenia dorobek zawodowy nauczyciela za okres stażu.
 
13.         Inspiruje i wspomaga nauczycieli w spełnianiu przez nich wymaga w zakresie jakości pracy przedszkola oraz podejmowaniu nowatorstwa  pedagogicznego.
 
14.         Gromadzi informacje o pracy nauczycieli w celu dokonania oceny ich pracy, ocenia pracę nauczycieli.
 
15.         Opracowuje program poprawy efektywności kształcenia i wychowania w przypadku stwierdzenia przez Kuratorium Oświaty  niedostatecznych efektów.
 
16.         Nadzoruje prawidłowe prowadzenie dokumentacji pedagogicznej.
 
17.         Wyraża zgodę na podjęcie na terenie przedszkola działań przez instytucje i stowarzyszenia .
 
19.          Współdziała z jednostką samorządu terytorialnego w zakresie realizacji zadań wymagających takiego współdziałania.
 
20.          Odpowiada za kształtowanie twórczej atmosfery pracy w przedszkolu, właściwych warunków pracy
       i stosunków pracowniczych.
 
21.          Dyrektor przedszkola jest kierownikiem zakładu pracy, dla zatrudnionych w przedszkolu nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami:
1) zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników przedszkola;
2) przyznaje nagrody i wymierza kary porządkowe nauczycielom i  innym   pracownikom przedszkola;
3) występuje z wnioskami, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej w sprawach odznaczeń, nagród
 i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz    pozostałych    pracowników przedszkola;
 4) zapewnia odpowiedni stan bezpieczeństwa i higieny pracy;
5) organizuje prace w przedszkolu, opracowuje projekt arkusza organizacyjnego opracowuje regulamin  
    pracy;
6) tworzy fundusz i opracowuje regulamin zakładowego funduszu świadczeń   socjalnych;
7) opracowuje projekt planu finansowego przedszkola, przedstawia projekt do    zaopiniowania Radzie  
    Pedagogicznej;
8) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym przedszkola i ponosi odpowiedzialność za ich
    prawidłowe wykorzystanie;
9) sprawuje nadzór nad działalnością administracyjno-gospodarczą przedszkola;
10) organizuje okresowe inwentaryzacje majątku przedszkola, przeglądy  techniczne obiektu oraz prace   
     konserwacyjno-remontowe;
11) zapewnia pomoc pracownikom w realizacji ich zadań oraz ich doskonaleniu zawodowym;
12) zawiesza zajęcia na czas oznaczony, powiadamiając o tym organ prowadzący, jeżeli temperatura
     w pomieszczeniach jest niższa niż18ºC;
13) współdziała z zakładowymi organizacjami związkowymi działającymi w placówce w zakresie   
     przewidzianym odrębnymi przepisami;
14) wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych;
 
22. Dyrektor zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki pobytu w przedszkolu dzieciom i nauczycielom,
      a także bezpieczne i higieniczne warunki uczestnictwa w zajęciach organizowanych przez przedszkole  
     poza obiektem do niego należącym.
 
 
§ 7
 
1. Rada Pedagogiczna jest organem kolegialnym przedszkola w zakresie realizacji zadań statutowych   
    dotyczących kształcenia, wychowania opieki.
 
2. W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele pracujący w przedszkolu.
 
3.  Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest dyrektor przedszkola, który prowadzi i przygotowuje
    zebrania rady oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku   
    zebrania   zgodnie z regulaminem rady.
1) zebrania Rady są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego oraz na zakończenie pierwszego             
    i drugiego semestru;
2) w zebraniach Rady pedagogicznej mogą brać również udział z głosem doradczym, osoby zapraszane  
   przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej ,w tym przedstawiciele  
   stowarzyszeń i innych organizacji;
3) osoby biorące udział w zebraniu Rady Pedagogicznej są obowiązane do nieujawniania spraw
    poruszanych na zebraniu rady, które mogą naruszać dobra osobiste dzieci lub ich rodziców, a także  
    nauczycieli i innych pracowników;
 
4. Rada Pedagogiczna działa na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu który nie może być sprzeczny z przepisami prawa i niniejszym statutem.
 
5. Rada Pedagogiczna w terminie do 15 czerwca każdego roku podejmuje uchwałę zatwierdzającą szkolny zestaw programów i podręczników obowiązujących w następnym roku szkolnym .
 
6. Szczegółowe kompetencje Rady Pedagogicznej określone są w odrębnym regulaminie.
 
 
§ 8
 
1. Rada Rodziców jest organem społecznym przedszkola:
1)  stanowi reprezentację rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola;
2)  rodzice do pracy w Radzie zostają wyłonieni w tajnych wyborach podczas pierwszego zebrania w
     nowym roku szkolnym w poszczególnych grupach; po 1 reprezentancie z każdej grupy wiekowej;
3) współdziała z przedszkolem w celu ujednolicenia oddziaływań na dzieci  przez rodzinę, Przedszkole;
4)  uczestniczy w życiu przedszkola przyczyniając się do podnoszenia jakości pracy    przedszkola                        
     i zaspokojenia potrzeb dzieci;
5)  opracowuje regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny ze statutem przedszkola;
6) posiada pełnomocnictwo rodziców poszczególnych grup wiekowych do reprezentowania ich spraw                   
     i współpracy z dyrektorem przedszkola i Radą Pedagogiczną;
7)  opiniuje program wychowawczo-dydaktyczny przedszkola;
8) opiniuje ocenę dorobku zawodowego nauczyciela stażysty, nauczyciel  kontraktowego i nauczyciela
     mianowanego;
9) wydaje opinie w sprawie dodatkowych zajęć edukacyjnych;
10) może występować do dyrektora i Rady Pedagogicznej przedszkola z wnioskami i opiniami
    dotyczącymi wszystkich spraw placówki;
11)  w celu wspierania statutowej działalności przedszkola Rada Rodziców może gromadzić fundusze            
      z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł, zasady wydatkowania funduszy określa
     regulamin działalności Rady Rodziców;
12)  zebrania Rady Rodziców są protokołowane;
13) w posiedzeniach Rady mogą brać udział inne osoby zaproszone z głosem doradczy
 
 
§ 9
 
1. Między organami przedszkola ustala się następujący tryb rozwiązywania sporów:
1) w przypadku powstania sporu między Radą Pedagogiczną a Radą   Rodziców  organem
    rozstrzygającym jest dyrektor przedszkola;
2)  od rozstrzygnięcia dyrektora każda ze stron może się odwołać do organu prowadzącego;
3) spór między dyrektorem a Radą Pedagogiczną lub Radą Rodziców rozstrzyga organ prowadzący
     w uzgodnieniu z organem nadzorującym;
 
2.  Dyrektor i Rada Pedagogiczna powinni dążyć do polubownego załatwienia sporów w toku:
indywidualnych rozmów.
1) nadzwyczajnych posiedzeń Rady Pedagogicznej zwoływanych na wniosek dyrektora lub Rady
     Pedagogicznej – w ciągu 5-dni od złożenia wniosku;
2) nadzwyczajnych posiedzeń Rady Pedagogicznej zwoływanych na wniosek  dyrektora lub Rady
     Pedagogicznej z udziałem organu sprawującego  nadzór pedagogiczny – w ciągu 14 dni od daty
     złożenia wniosku;
3) w przypadku nie rozstrzygnięcia sporu należy złożyć odwołanie do;
    a. w zakresie działalności dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej do  organu sprawującego nadzór
       pedagogiczny,
   b. w zakresie spraw finansowo-administracyjnych do organu prowadzącego,
 
ROZDZIAŁ IV
 
ORGANIZACJA PRZEDSZKOLA
 
§ 10
 
1. Do realizacji celów statutowych przedszkole posiada 175 miejsc dla dzieci.
 
2. Liczbę personelu pracującego w placówce określa arkusz organizacyjny zatwierdzany przez organ nadzoru prowadzącego placówkę i organ nadzoru pedagogicznego.
 
3. Dzieci mają możliwość codziennego korzystania z bezpiecznego ogrodu   przedszkolnego .
 
4. Przy sprzyjających warunkach atmosferycznych organizowany jest jak najdłuższy pobyt dzieci
w  ogrodzie.
 
5. Przedszkole w miarę możliwości zapewnia odpowiednie wyposażenie sal i terenu ogrodu w sprzęt
i pomoce .
 
6.Przedszkole może organizować dla wychowanków różnorodne formy krajoznawstwa i turystyki.
 
7. Organizację i program wycieczek oraz imprez dostosowuje się do wieku, zainteresowań i potrzeb
dzieci, ich stanu zdrowia oraz sprawności fizycznej.
 
8. Organizowanie wycieczek, spacerów i innych form rekreacji reguluje odrębnie opracowany regulamin wycieczek.
 
9. W szczególnie uzasadnionych przypadkach (choroby przewlekłe), każde podanie leków powinno się odbywać na pisemne życzenie rodziców (opiekunów prawnych). Rodzice (opiekunowie prawni) powinni przedstawić zaświadczenie lekarskie określające nazwę leku, dawkę, częstotliwość podawania i okres leczenia.
 
10.   W sytuacji pogorszenia się stanu zdrowia dziecka, dyrektor lub nauczyciel informuje rodziców (opiekunów prawnych) o stanie zdrowia dziecka, a rodzice (opiekunowie prawni) są zobowiązani do niezwłocznego odebrania dziecka  z przedszkola.
 
11. W sytuacjach nagłych ( nieszczęśliwy wypadek) , nauczyciel udziela pierwszej pomocy, powiadamia dyrektora i wzywane jest pogotowie ratunkowe z równoczesnym poinformowaniem rodziców (opiekunów prawnych). Dziecko zostaje powierzone opiece lekarskiej (np. lekarzowi z karetki pogotowia) i do czasu pojawienia się rodziców (opiekunów prawnych) pozostaje w obecności nauczyciela lub dyrektora.
 
12. W przypadku stwierdzenia u dziecka choroby zakaźnej, rodzice (opiekunowie prawni) zobowiązani są do natychmiastowego poinformowania o tym fakcie dyrektora przedszkola.
 
 13. Przedszkole pośredniczy w ubezpieczeniu dzieci od następstw nieszczęśliwych wypadków:
 1) firmę ubezpieczeniową oraz warunki ubezpieczenia wybierają rodzice spośród ofert przedstawionych    
      na pierwszym ogólnym zebraniu rodziców   w danym roku szkolnym;
 2) koszt ubezpieczenia ponoszą rodzice;
 3)  w przypadku , kiedy rodzic ( prawny opiekun) nie ubezpiecza dziecka w przedszkolu od następstw
      nieszczęśliwych wypadków, zobowiązany jest dostarczyć dyrektorowi stosowne oświadczenie;
 
14. W przedszkolu mogą być organizowane zajęcia dodatkowe, z uwzględnieniem w szczególności potrzeb i   możliwości rozwojowych dzieci:
 1) organizowane na wniosek rodziców, podlegające dodatkowej opłacie pokrywanej w całości przez    rodziców;
 2) są dokumentowane w odrębnych dziennikach zajęć przez osoby prowadzące;
 3) zajęcia dodatkowe są kontrolowane przez dyrektora przedszkola;
 4) zajęcia dodatkowe prowadzą specjaliści z wymaganymi uprawnieniami, którzy odpowiadają również za
     bezpieczeństwo dzieci podczas zajęć;
 5) odbywają się po godzinach realizacji podstawy programowej;
 
 
§ 11
 
1. Przedszkole Nr 2 jest placówką siedmiooddziałową.
 
2. Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział złożony z dzieci w zbliżonym wieku,
z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań, uzdolnień.
 
3. W przedszkolu działa oddział dla dzieci 2,5 letnich.
 
4. Z uwagi na dużą liczbę dzieci w danych rocznikach ,dopuszcza się łączenie dzieci w grupach 2,5
i 3latki, 4-5 latki
 
5. Liczba dzieci w oddziale nie może przekraczać 25
 
6. W uzasadnionych przypadkach, za zgodą organu prowadzącego liczba dzieci w oddziale
może być niższa.
 
§ 12
 
1. Praca wychowawczo- dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest na podstawie programowej wychowania przedszkolnego oraz  programów zatwierdzonych przez dyrektora i wpisanych do  przedszkolnego zestawu programów:
1)        nauczyciel przedstawia dyrektorowi  przedszkola program wychowania i edukacji przedszkolnej.  
2)        dyrektor  dopuszcza do użytku program, który spełnia warunki określone odrębnymi przepisami.
 
2. Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut.
 
3. Czas trwania obowiązkowych zajęć wychowawczo-dydaktycznych oraz zajęć prowadzonych dodatkowo, w szczególności zajęć umuzykalniających, nauki języka obcego, nauki religii jest dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosi:
- z dziećmi w wieku 2,5 lat 10 minut
- z dziećmi w wieku 3 – 4 lat 20 minut
 - z dziećmi w wieku 5-   6 lat 30 minut
 
4.  Zajęcia w przedszkolu są dokumentowane. Sposób dokumentowania określają odrębne przepisy.
 
5. Na realizacje podstawy programowej przeznacza się nie mniej niż 5 godzin dziennie.
 
§ 13
 
1. Szczegółową organizację wychowania, nauczania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji przedszkola opracowany przez dyrektora przedszkola.
 
2. Arkusz organizacji zatwierdza organ prowadzący.
 
3. W arkuszu organizacji przedszkola określa się w szczególności:
1) czas pracy poszczególnych oddziałów;
2) liczbę pracowników przedszkola, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze;
3) ogólną liczbę godzin pracy finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący  przedszkole;
4) czas realizacji podstawy programowej w danym roku szkolnym;
5) liczbę dzieci w poszczególnych grupach;
 
§ 14
 
1. Organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora przedszkola na wniosek Rady Pedagogicznej , z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy oraz oczekiwań rodziców (prawnych opiekunów).
 
2. Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciel (nauczyciele), któremu powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustala dla danego oddziału szczegółowy rozkład dnia, z uwzględnieniem potrzeb, zainteresowań i propozycji dzieci
1)        godziny ranne – schodzenie się dzieci, różne sytuacje edukacyjno-wychowawcze organizowane
przez dzieci, organizowane przez nauczyciela o charakterze indywidualnym lub w małych
zespołach ze szczególnym uwzględnieniem kącików zainteresowań. spotkania integracyjne, ćwiczenia poranne;
2) godziny przedpołudniowe:- zajęcia edukacyjno-wychowawcze organizowane, kierowane lub inspirowane przez nauczyciela z rożnymi formami aktywności dzieci, z czasem uwzględniające propozycje dzieci, spacery, wycieczki, zabawy w ogrodzie przedszkolnym, zajęcia logopedyczne,
teatrzyki, występy, koncerty;
3) godziny wczesne popołudniowe:- zajęcia o charakterze relaksacyjnym, kontynuowanie, niektórych zadań podjętych w czasie zajęć przedpołudniowych, zabawy w ogrodzie przedszkolnym;
4) godziny popołudniowe – rozchodzenie się dzieci, wspólne zabawy ruchowe, zabawy ze śpiewem itp.
praca indywidualna z dziećmi z uwzględnieniem działań profilaktycznych,  stymulacyjnych, kompensacyjnych i korekcyjnych, swobodna działalność dzieci, zabawy w ogrodzie przedszkolnym
organizacja zajęć dodatkowych;
 5) w  trosce o prawidłowy rozwój psychoruchowy oraz przebieg wychowania i kształcenia dzieci w wieku przedszkolnym, ramowy i szczegółowe rozkłady dnia uwzględniają następujące proporcje zagospodarowania czasu przebywania dzieci w przedszkolu w rozliczeniu tygodniowym;
a. co najmniej jedną piątą czasu przeznacza się na zabawę (w tym czasie dzieci bawią się swobodnie, przy niewielkim udziale nauczyciela,
 
b. co najmniej jedną piątą czasu (w przypadku młodszych dzieci - jedną czwartą czasu grupy starsze), dzieci spędzają w ogrodzie przedszkolnym, na boisku, w parku itp. (organizowane są tam gry i zabawy ruchowe, zajęcia sportowe, obserwacje przyrodnicze, prace gospodarcze, porządkowe i ogrodnicze itd.),
c.  najwyżej jedną piątą czasu zajmują różnego typu zajęcia dydaktyczne, realizowane według wybranego programu wychowania przedszkolnego,
d. pozostały czas - dwie piąte czasu nauczyciel może dowolnie zagospodarować (w tej puli czasu mieszczą się czynności opiekuńcze, samoobsługowe, organizacyjne i inne),
 
§ 15
 
1. Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny, z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ  prowadzący i na wniosek dyrektora placówki.
 
2. Dzienny czas pracy przedszkola ustala się na 10,5 godziny dziennie od 6301700.
 
 3. Podstawa programowa jest realizowana w godzinach 800- 1300.
 
4. Ze względów organizacyjnych oraz konieczności przygotowania odpowiedniej   liczby posiłków,
   wskazane jest, aby późniejsze przyprowadzenie dziecka do przedszkola było zgłoszone wcześniej    
    osobiście lub telefonicznie do godziny 830.
 
5. Przedszkole jest nieczynne:
1) w soboty i niedziele, z wyjątkiem dni, w których organizowane są imprezy środowiskowe i integracyjne;
2) we wszystkie święta państwowe ustawowo wolne od pracy;
3) podczas letniej przerwy wakacyjnej z wyjątkiem pełnienia dyżuru, zgodnie z ustaleniami organu   
     prowadzącego;
4) o zamknięciu przedszkola w jakikolwiek inny dzień uzgodniony z organem prowadzącym rodzice
    zostaną powiadomieni odpowiednio wcześniej;
 
 
§ 16
 
1. Dyrektor przedszkola powierza każdy oddział opiece jednemu  lub dwu nauczycielom zależnie od czasu pracy oddziału lub realizowanych zadań .
 
2. Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej i dydaktycznej wskazane jest , aby nauczyciel (nauczyciele) prowadził oddział przez wszystkie lata pobytu dziecka w przedszkolu.
 
 
§ 17
 
1. Dzieci powinny być przyprowadzane i odbierane z przedszkola przez rodziców, prawnych opiekunów lub upoważnioną przez nich osobę pełnoletnią zapewniającą pełne bezpieczeństwo.
 
2. Rodzic przyprowadzający dziecko do przedszkola przekazuje je bezpośrednio nauczycielce, nie pozostawia dziecka samego w szatni ani przed budynkiem przedszkola.
 
3. Odbieranie dziecka z przedszkola odbywa się bezpośrednio z sali od nauczycielki, lub w czasie pobytu w ogrodzie z chwilą wejścia rodzica na teren ogrodu i przywitania się z nauczycielką.
 
4. W szczególnych przypadkach dyrektor przedszkola wyraża zgodę na odbiór dziecka przez osobę nieletnią na podstawie upoważnienia wydanego przez rodziców, prawnych opiekunów dziecka.
1) dyrektor przedszkola przed podjęciem decyzji dokonuje szczegółowej analizy drogi powrotnej    w zakresie bezpieczeństwa, odległości i prawdopodobieństwa, że wskazany nieletni zapewni bezpieczeństwo w czasie drogi do domu;
 
5. W przypadku nie odebrania dziecka z przedszkola po godzinie 1700:
 
1) nauczyciel powiadamia telefonicznie rodziców, prawnych opiekunów dziecka;
2)  pozostaje z dzieckiem do chwili jego odebrania;
3)  powiadamia dyrektora przedszkola o nieodebraniu dziecka;
4) podejmowane są działania zgodne z procedurami ;
4)  osobie nietrzeźwej dziecko z przedszkola nie zostanie wydane;
 
6. Życzenia rodziców dotyczące nie odbierania dziecka przez jednego z rodziców musi być poświadczone przez orzeczenie sądowe.
 
§ 18
 
1. Zasady odpłatności za pobyt dzieci w przedszkolu określa organ prowadzący. Rodzice wychowanków przed rozpoczęciem roku szkolnego otrzymują te zasady do wiadomości.
 
2. W skład opłat za przedszkole wchodzi:
1)        opłata za świadczenia udzielane przez przedszkole poza czasem realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego;
2)        opłata za żywienie dzieci;
3)         opłata za zajęcia dodatkowe, dla dzieci które zostały zgłoszone przez rodziców do korzystania            z takich  zajęć ;
4)        opłaty za  żywienie personelu, wnoszone indywidualnie przez osoby korzystające z posiłków zgodnie   z uchwałą w sprawie ustalenia opłat za świadczenia udzielane przez Przedszkole dla których organem prowadzącym jest Gmina Wołomin;
 
3. Dodatkowymi opłatami wnoszonymi przez rodziców mogą być:
 1)  dobrowolne wpłaty na rzecz rady rodziców;
  
4. Opłaty wnoszone są z góry w dniach wyznaczonych przez dyrektora przedszkola do dnia 10 każdego   miesiąca
 
4. Zwolnienia z opłat reguluje uchwała organu prowadzącego.
 
5. W przypadku rezygnacji z przedszkola rodzice zobowiązani są zawiadomić o tym dyrektora przedszkola w formie pisemnej z miesięcznym wyprzedzeniem, w przeciwnym razie obowiązuje ich pełna odpłatność.
 
 
 
ROZDZIAŁ V
 
RODZICE - OPIEKUNOWIE PRAWNI
 
§ 19
 
 1.  Obowiązki rodziców;
1)      przestrzeganie niniejszego statutu;
2)     zaopatrzenie dziecka w niezbędne przedmioty, przybory i pomoce;
3)     respektowanie uchwał Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców podjętych w ramach ich kompetencji;
4)      przyprowadzanie i odbieranie dziecka z przedszkola przez rodziców, prawnych opiekunów, osoby upoważnione przez rodziców zapewniające dziecku pełne bezpieczeństwo;
5)     wprowadzanie dziecka do sali i przekazanie nauczycielowi, jak również odbioru dziecka bezpośrednio od nauczyciela;
6)     wypełnienie oświadczenia zawierającego listę osób trzecich upoważnionych do odbioru dziecka, potwierdzonego własnoręcznym podpisem;
7)     terminowe uiszczanie odpłatności za pobyt dziecka w przedszkolu;
8)     informowanie o przyczynach nieobecności dziecka w przedszkolu, niezwłoczne zawiadamianie o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych;
9)       rodzice i nauczyciele zobowiązani są współdziałać ze sobą w celu skutecznego oddziaływania wychowawczego na dziecko i określania drogi jego indywidualnego rozwoju;
10)    wspieranie nauczycieli w celu osiągnięcia gotowości szkolnej dziecka;
 
2. Rodzice maja prawo do :
1) zapoznania się z programem oraz zadaniami wynikającymi z programu rozwoju placówki i planów  
    pracy w danym roku;
2)  uzyskiwania na bieżąco rzetelnej informacji na temat swojego dziecka;
3) uzyskiwania porad i wskazówek od nauczycieli, logopedy, psychologa w rozpoznawaniu przyczyn    
    trudności wychowawczych oraz doborze metod udzielania dziecku pomocy;
4) wyrażania i przekazywania nauczycielowi oraz dyrektorowi wniosków z obserwacji pracy przedszkola;
5) wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy przedszkola organowi prowadzącemu;
    i nadzorującemu pracę pedagogiczną poprzez swoje przedstawicielstwa w Radzie Rodziców;
6)uzyskania informacji o stanie gotowości szkolnej swojego dziecka, aby mogli je w osiąganiu tej   
   gotowości odpowiednio do potrzeb wspomagać;
 
3. Rodzice za szczególne zaangażowanie we wspieraniu pracy przedszkola mogą otrzymać na zakończenie roku szkolnego dyplom od dyrektora i rady rodziców.
 
4. Spotkania z rodzicami w celu wymiany informacji oraz dyskusji na tematy wychowawcze organizowane są w przedszkolu trzy razy w roku szkolnym lub częściej na wniosek rodziców lub nauczycieli.
 
5 . Formy współpracy przedszkola z rodzicami:
1) zebrania grupowe;
2) konsultacje i rozmowy indywidualne z dyrektorem, nauczycielem, psychologiem, logopedą;
3) zajęcia integracyjne dla rodziców i dzieci;
4) kąciki informacyjne dla rodziców, informacje z zakresu psychologii, pedagogiki wywieszane na tablicy    lub przekazywane w formie ulotek;
5) zajęcia otwarte;
6) spotkania, prelekcje, warsztaty;
 
6. Rodzice, którego dziecko podlega spełnianiu obowiązku szkolnego oraz obowiązku nauki ,zobowiązani są do ustnego usprawiedliwiania nieobecności dziecka w przedszkolu. W przypadku długotrwałej nieobecności spowodowanej chorobą dziecka dyrektor przedszkola ma prawo żądać poświadczenia tego faktu od lekarza.
 
 
ROZDZIAŁ VI
 
PRACOWNICY PRZEDSZKOLA
 
§ 20
 
1 . Nauczyciele i inni pracownicy przedszkola
W przedszkolu zatrudniony jest dyrektor, nauczyciele, pracownicy administracji i obsługi.
1)     nauczycielka przedszkola jest odpowiedzialna za życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci przebywających pod jej opieką. Naczelną zasadą jej pracy jest dobro dziecka i poszanowanie jego godności osobistej;
2)      nauczycielka odpowiada za całokształt pracy w grupie oraz za dzieci powierzone jej opiece;
3)     obowiązkiem nauczycielki jest;
a.    otoczyć dziecko troskliwą opieką,
b.   sumiennie przygotowywać się do pracy z dziećmi,
c.    wzorowo prowadzić dokumentację pracy pedagogicznej w oparciu o obowiązujące przepisy,
d.   prowadzić z dziećmi pracę wyrównawczą i opiekuńczą zgodnie z obowiązując przepisami    i   programem,
e.    dbać o estetyczny wygląd sali,
f.    ściśle współpracować z rodzicami,
g.    sporządzać możliwe do wykonania w przedszkolu pomoce,
h.   nauczycielka obowiązana jest otoczyć każde dziecko troskliwą opieką od chwili przyjęcia do przedszkola i przyjęcia go od osoby przyprowadzającej do momentu przekazania go innej nauczycielce lub matce / ojcu / ewentualnie innej upoważnionej osobie,
i.     nauczycielka przy organizowaniu zabaw i zajęć z dziećmi w czasie, których jako pomoce używane są przedmioty ostre mogące być przyczyną nieszczęśliwego wypadku / np. nożyczki, łopatki, grabie itp. / oraz w czasie wycieczek i spacerów winna zwracać szczególną uwagę na karność i dyscyplinę wśród dzieci,
j.     wszystkie wyjścia poza teren przedszkola z dziećmi muszą być zgłaszane dyrekcji przedszkola oraz wpisywane do dziennika zajęć,
k.   nauczycielka ma obowiązek dopilnować, by dzieci nie wychodziły do następujących pomieszczeń: kuchni, zmywalni, magazynów,
l.     nauczycielka zatrudniona na rannej zmianie może zakończyć pracę dopiero po przekazaniu swej koleżance dzieci w grupie,
m. nauczycielka obowiązana jest powiadomić dyrektora przedszkola o ważniejszych wydarzeniach w grupie,
n.   nauczycielka obowiązana jest do pracy w godzinach ponad wymiarowych  w sytuacji, która wskazuje na konieczność zapewnienia grupie opieki wychowawczej.
4).   nauczycielka poza obowiązującym wymiarem pracy z dziećmi ma obowiązek:
a.         brać udział w przygotowaniu uroczystości organizowanych dla dzieci i przez dzieci- uczestniczyć   w tych uroczystościach;       
b.         brać udział w naradach roboczych, posiedzeniach rad pedagogicznych, konferencjach metodycznych, szkoleniach mających na celu podnoszenie wiedzy pedagogicznej,
c.         organizować zebrania i zajęcia dla rodziców,
d.         odpowiada za powierzony jej sprzęt i pomoce, prowadzi ewidencję zabawek, systematycznie kasuje zniszczony sprzęt
5).  nauczycielka zobowiązana jest wykonywać inne czynności zlecone przez dyrektoranie wymienione    
       wyżej, lecz wynikające z działalności przedszkola;
 
 
§ 21
 
1. Szczegółowy zakres zadań nauczycieli :
 Do zadań nauczyciela związanych ze współdziałaniem z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania dzieci należy:
1)       otaczanie indywidualną opieką każdego wychowanka i współdziałanie z jego rodzicami ( prawnymi opiekunami ) w sprawach wychowania i nauczania dzieci uwzględniając prawa rodziców ( prawnych opiekunów);
2)        rozpoznanie i ustalenia potrzeb rozwojowych dziecka ;
3)       dostosowanie ujednoliconych oddziaływań w oparciu o indywidualne możliwości dziecka;
4)       wspieranie rozwoju dziecka;
5)       informowanie rodziców o postępach dziecka zgodnie z zasadami ustalonymi przez Radę Pedagogiczną lub w formie zaproponowanej przez rodzica;
 
2.  Do zadań nauczycieli związanych z planowaniem i prowadzeniem pracy wychowawczo-dydaktycznej oraz odpowiedzialnością za jej jakość należy:
1)aktywny udział w opracowaniu  programu rozwoju przedszkola, rocznego planu pracy;
2)miesięczne plany pracy odzwierciedlają założenia zawarte w rocznym programie oraz zawierają zadania lub treści programowe realizowanego w danym oddziale programu wychowania przedszkolnego, ich sposoby realizacji określające dostosowane do nich formy i metody                            z uwzględnieniem warunków, potrzeb  i możliwości rozwojowych wychowanków;
3)uczestniczenie w ewaluacji wewnętrznej przedszkola;
4) konstruowanie narzędzi badawczych i dokonywanie ewaluacji pracy w celu podnoszenia jakości;
5)wybór programu wychowania przedszkolnego;
6)prowadzenie na bieżąco dokumentacji pedagogicznej do której należą: dziennik zajęć, karty obserwacji dziecka, miesięczne plany pracy z dziećmi, protokoły zebrań z rodzicami;
 
3.  Do zadań nauczyciela należy również prowadzenie obserwacji pedagogicznych ich dokumentowanie.
1)       prowadzenie analizy gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole ( diagnoza przedszkolna) z początkiem roku poprzedzającego rozpoczęcie przez dziecko nauki w klasie pierwszej szkoły podstawowej;
 
4. Prowadzenie dokumentacji pedagogicznej ma na celu:
1)        rozpoznanie i zabezpieczanie potrzeb rozwojowych dzieci;
2)        prowadzenie bieżącej diagnostyki;
3)        wspieranie rozwoju dziecka poprzez organizowanie pracy indywidualnej z dzieckiem potrzebującym pomocy, ustalenia kierunków pracy z dzieckiem;
 
5. Nauczyciel zobowiązany jest do dokumentowania prowadzonych obserwacji pedagogicznych.
 
6. Wybór arkuszy obserwacji dla poszczególnych grup wiekowych ustalają nauczyciele pracujący z grupą.
 
7. Zapis obserwacji i pracy indywidualnej z dzieckiem musi zawierać datę wpisu i podpis osoby dokonującej wpis.
 
 
§ 22
 
1.  Pracownicy administracji i obsługi
1)       intendent - stanowisko pracy podlega bezpośrednio dyrektorowi przedszkola;
2)       kucharka -  podlega bezpośrednio dyrektorowi i intendentowi.Jest bezpośrednim zwierzchnikiem pomocy kuchennej;
3)       pomoc kucharki -  podlega bezpośrednio intendentowi i kucharce;
4)       pomoc nauczycielki - podlega dyrektorowi przedszkola .Pomoc nauczycielki współpracuje     z nauczycielką i woźną;
5)       woźna oddziałowa -  podlega dyrektorowi przedszkola .Woźna współpracuje z nauczycielką;
6)        konserwator - podlega dyrektorowi przedszkola .Konserwator sprawuje nadzór nad całym obiektem;
 
2.  Zakres obowiązków opracowany jest dla każdego stanowiska oddzielnie. Każdy pracownik potwierdza go własnoręcznym podpisem i przechowywany jest w teczce akt osobowych.
 
§ 23
 
1.        Zakres obowiązków nauczyciela umuzykalnienia .Nauczyciel umuzykalnienia obowiązany jest do:
   1)zapewnienia pełnego bezpieczeństwa dzieci powierzonych mu na czas prowadzonych zajęć;
    2)wykazywanie dbałości o mienie przedszkolne;
    3) przestrzeganie czasu pracy ustalonego z dyrektorem przedszkola;
    4) prowadzenia zapisów zajęć w dziennikach grupowych;
    5) przygotowanie dzieci do udziału w imprezach okolicznościowych organizowanych przez Przedszkole;
    6) rozwijania umiejętności dzieci w zakresie: śpiewu, gry na instrumentach, tańca i zabaw przy muzyce;
    7) motywowania dzieci w podejmowaniu prób tworzenia własnej twórczości muzycznej;
 
2. Zakres obowiązków instruktora gimnastyki korekcyjnej . Instruktor gimnastyki korekcyjnej obowiązany jest do:
   1) udzielania informacji rodzicom, opiekunom oraz dyrekcji przedszkola o realizacji zajęć;
2) przeprowadzenia zajęć otwartych dla rodziców;
3) doboru form i metod pracy do wieku i aktualnego poziomu sprawności oraz potrzeb indywidualnych    
    dzieci;
4) indywidualizowania pracy z dziećmi z uwzględnieniem rodzaju i stopnia zaburzeń statyki ciała;
5) motywowania dzieci do czynnego udziału w procesie kształtowania nawyku
      prawidłowej postawy;
  6) instruktor obowiązany jest do punktualności, kultury osobistej, schludnego wyglądu oraz stroju  
      sportowego na zajęciach;
  7) zapewnienie pełnego bezpieczeństwa dzieciom;
 
3. Zakres obowiązków lektora języka angielskiego prowadzącego zajęcia z dziećmi .Lektor języka angielskiego obowiązany jest do:
1)        zapewnienia pełnego bezpieczeństwa dzieci powierzonych mu na czas prowadzonych zajęć;
2)        zgłaszania do dyrektora przedszkola lub wychowawcy grupy wszelkich niepokojących sygnałów związanych ze zdrowiem dziecka;
3)        przestrzegania przepisów i zasad bhp oraz przepisów organizacyjnych i porządkowych obowiązujących w przedszkolu;
4)        przestrzegania czasu pracy ustalonego przez dyrektora;
5)        prowadzenia dziennika zajęć dodatkowych;
6)        przygotowania dzieci do udziału w imprezach okolicznościowych organizowanych przez przedszkole;
7)        dostosowania form i metod pracy do możliwości danej grupy wiekowej;
8)        lektor obowiązany jest do punktualności, kultury osobistej i schludnego wyglądu;
 
§ 24
 
1. W przedszkolu utworzone jest stanowisko wicedyrektora .
 
2. Powołania i odwołania wicedyrektora dokonuje dyrektor przedszkola po uzyskaniu opinii rady pedagogicznej i organu prowadzącego.
 
3. Wicedyrektor wykonuje zadania zgodnie z ustalonym podziałem kompetencji pomiędzy nim a dyrektorem:
1)        kieruje bieżącą działalnością dydaktyczną przedszkola podczas nieobecności dyrektora;
2)        współdecyduje o organizacji pracy przedszkola;
3)        sprawuje nadzór pedagogiczny;
4)        wykonuje prace biurowe związane z bieżącą działalnością przedszkola, a szczególnie zlecone przez dyrektora;
5)        dysponuje środkami finansowymi przedszkola w przypadku nieobecności dyrektora i ponosi pełną odpowiedzialność za ich wykorzystanie;
6)        reprezentuje placówkę na zewnątrz w przypadku nieobecności dyrektora;
 
 
ROZDZIAŁ VII
 
WYCHOWANKOWIE PRZEDSZKOLA
 
§ 25
Statut określa prawa i obowiązki dzieci:
1. Do przedszkola uczęszczają dzieci w wieku od 2,5 do 6 lat.
 
2. Dziecko, któremu odroczono rozpoczęcie spełnienia obowiązku szkolnego, może
uczęszczać do przedszkola do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym  w którym kończy 10 lat.
 
3. Dzieci w wieku 6 lat podlegają obowiązkowemu przygotowaniu do nauki szkolnej.
 
1)       dziecko 6-letnie ma prawo do rozpoczęcia nauki w klasie I szkoły podstawowej od 1 września 2009 do 1 września 2011 r. Od roku 2012 będzie to obowiązek;
2)       dziecko w wieku 5 lat jest obowiązane odbyć roczne przygotowanie przedszkolne;
3)       na wniosek rodziców dyrektor przedszkola, do którego dziecko zostało przyjęte, może zezwolić     w drodze decyzji administracyjnej , na spełnienie przez dziecko obowiązku szkolnego poza przedszkolem;
4). Zezwolenie, o którym mowa w pkt. 3, może być wydane, jeżeli:
a.     wniosek o wydanie zezwolenia został złożony do dnia 31 maja;
b.     do wniosku dołączono:
- opinię poradni psychologiczno – pedagogicznej,
- oświadczenie rodziców o zapewnieniu dziecku warunków umożliwiających realizację podstawy programowej obowiązującej na   
 danym etapie kształcenia,
5)       dzieci przyjęte do oddziału przedszkolnego, podlegające rocznemu obowiązkowemu przygotowaniu przedszkolnemu, którym stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola, obejmuje się indywidualnym obowiązkowym rocznym przygotowaniem przedszkolnym zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa;
6)       indywidualne roczne obowiązkowe przygotowanie przedszkolne odbywa się na wniosek rodziców na podstawie dostarczonego do szkoły orzeczenia wydanego przez zespół orzekający w publicznej poradni psychologiczno – pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej;
7)  do przedszkola przyjmuje się dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego;
 
4. Zasady przyjmowania dzieci do przedszkola:
1)       rekrutacja dzieci do przedszkola prowadzona jest w terminie ustalonym przez organ prowadzący przedszkole;
2)       w sytuacji gdy liczba zgłoszonych dzieci jest większa od liczby miejsc w przedszkolu dyrektor powołuje komisję kwalifikacyjną, w skład komisji wchodzą;
a. dyrektor przedszkola
b. przedstawiciel Rady Rodziców
c. przedstawiciel Rady Pedagogicznej
3)        w przypadku mniejszej liczby zgłoszonych dzieci niż liczba miejsc w przedszkolu, przyjęć dzieci dokonuje dyrektor przedszkola;
4)        w pierwszej kolejności przyjmowane są :
a.         dzieci 6 letnie, i 5 letnie
b.         dzieci z rodzin zastępczych,
c.         dzieci z rodzin niepełnych, ( udokumentowana samotność matki lub ojca ),
d.         dzieci matek lub ojców wobec, których orzeczono znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności,  bądź całkowitą niezdolność do pracy,
e.         dzieci lub wnuki pracowników przedszkola,
f.          dzieci już uczęszczające do przedszkola,
g.          rodzeństwa dzieci uczęszczających już do przedszkola’
h.         dzieci obojga rodziców pracujących
5)        w przypadku, kiedy dziecko nie zostało przyjęte do przedszkola , rodzic ma prawo odwołać się na piśmie do Komisji Kwalifikacyjnej;
6)        komisja jest zobowiązana do rozpatrzenia odwołania i udzielenia odpowiedzi na piśmie w terminie
     14 dni od daty zakończenia przyjmowania odwołań;
7) w uzasadnionych przypadkach dopuszcza się przyjmowanie dzieci w ciągu roku szkolnego;
 
5 . Dziecko przebywające w przedszkolu ma wszelkie prawa wynikające z Konwencji Praw Dziecka,
    w szczególności :
1)        właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo –wychowawczo-dydaktycznego zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej;
2)        szacunku dla wszystkich jego potrzeb, życzliwego i podmiotowego traktowania;
3)        ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej bądź psychicznej;
4)        poszanowania jego godności osobistej;
5)        poszanowania własności,
6)        partnerskiej rozmowy na każdy temat,
7)        akceptacji jego osoby,
8)        badania i eksperymentowania,
9)        komunikacji z dorosłymi na zasadzie równouprawnienia,
10)     fantazji i własnych światów,
11)     doświadczenia konsekwencji własnego zachowania,
12)     zdrowego żywienia;
 
6. Dzieci niepełnosprawne przyjmowane są do przedszkola na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydanego przez publiczną Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną oraz wniosku rodziców.
 
7. Podstawę ostatecznego przyjęcia dziecka do przedszkola stanowi umowa zawarta pomiędzy rodzicami  ( prawnymi opiekunami) dziecka a dyrektorem przedszkola.
 
§ 26
 
1. Dziecko w przedszkolu obowiązane jest do:
1)        przestrzegania ogólno przedszkolnego kodeksu postępowania zgodnego z normami i wartościami współżycia społecznego;
2)        stosowania się do przyjętych wewnątrz oddziałowych umów opracowanych przez dzieci i nauczyciela dotyczących współdziałania i współżycia w grupie dziecięcej;
 
2. System nagród stosowanych wobec wychowanka
 1)  pochwała indywidualna dziecka;
 2)  pochwała na forum grupy;
 3)  pochwała w obecności rodziców dziecka;
 
3. skreślony
 
§ 27
 
1  Na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej dyrektor przedszkola może dokonać
skreślenia dziecka z listy wychowanków w sytuacji gdy:
1)        dziecko jest nieobecne w przedszkolu przez okres 1 miesiąca bez usprawiedliwienia, i po uprzednim pisemnym zawiadomieniu rodziców (opiekunów);
2)        rodzic zalega z odpłatnością za przedszkole za okres 1 miesiąca – dyrektor może odstąpić od skreślenia z listy jeżeli przyczyna niepłacenia zostanie uzasadniona trudnościami finansowymi rodziny;
3)        braku porozumienia między rodzicami a przedszkolem w sprawach kluczowych, dotyczących wychowania dziecka i problemów wychowawczych kiedy rodzice nie interesują się dzieckiem i nie współpracują z poradnią specjalistyczną, a dziecko( jego zachowanie, agresywne, nieadekwatne do istniejącej sytuacji ) zagraża bezpieczeństwu innych dzieci i sobie;
4)        gdy jest nosicielem choroby zakaźnej (oprócz chorób wieku dziecięcego);
 
§ 28
 
1. Zachowanie procedury postępowania w dokonaniu skreślenia dziecka z listy wychowanków przedszkola:
1)        sporządzenie notatki, protokołu zawierającego informacje mające wpływ na podjęcie uchwały skreślenia dziecka z listy wychowanków;
2)        rada pedagogiczna powinna przedyskutować czy wykorzystano wszystkie możliwości wychowawczego oddziaływania, czy prowadzone były rozmowy ostrzegawcze z rodzicami (opiekunami), czy udzielono pomocy;
3)        na zakończenie posiedzenia Rada podejmuje uchwałę dotyczącą danej sprawy. Uchwała rady musi zapaść zgodnie z regulaminem Rady przy zachowaniu quorum;
4)        stanowiący charakter uchwały o skreśleniu z listy wychowanków placówki obliguje dyrektora przedszkola do rozliczenia się przed radą ze sposobu jej wykonania;
5)        na podstawie uchwały rady pedagogicznej oraz własnego postępowania sprawdzającego dyrektor  powiadamia rodziców wychowanka na piśmie;
 
2. Decyzja o skreśleniu powinna zawierać:
1)       podstawę prawną;
2)       treść decyzji – faktycznie za jaki czyn zostaje wychowanek skreślony , dowody w tej sprawie, prawne powołanie się na Statut przedszkola;
3)       tryb odwoławczy – rodzicowi dziecka przysługuje odwołanie się od decyzji dyrektora do organu wskazanego w pouczeniu zawartym w decyzji, za pośrednictwem dyrektora przedszkola w ciągu 14 dni od daty otrzymania decyzji;
4)       jeżeli rodzice dziecka wniosą odwołanie dyrektor przedszkola ma 7 dni na ustosunkowanie się do sprawy, ponownie ją analizuje;
5)       dyrektor przedszkola może przychylić się do odwołania i zmienić swoją decyzję – czyni to również na piśmie w drodze decyzji i sprawa się na tym kończy;
6)       w trakcie całego postępowania odwoławczego wychowanek ma prawo uczęszczać do przedszkola do czasu otrzymania ostatecznej decyzji, chyba że decyzji nadano rygor natychmiastowej wykonalności (art. 108 k.p.a);
 
 
§ 29
 
1. Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację, zgodnie z odrębnymi przepisami.
 
2. Zasady gospodarki finansowej przedszkola określają odrębne przepisy.
 
§ 30
 
POSTANOWIENIA KOŃCOWE:
 
1. Statut obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności przedszkolnej – dzieci, nauczycieli, rodziców, pracowników obsługi i administracji.
 
2. Zmiany w statucie są zatwierdzane poprzez uchwały Rady Pedagogicznej.
 
3. Regulaminy działalności uchwalone przez organy działające w przedszkolu nie mogą być sprzeczne z postanowieniami niniejszego statutu.
 
4 . Sprawy nieuregulowane niniejszym statutem zostaną określone odrębnymi przepisami.
 
5. Statut wchodzi w życie z dniem uchwalenia.
 
6. Traci moc statut przedszkola uchwalony i podpisany przez Radę Pedagogiczną z 29 czerwca 2011 roku..
 
7. Statut niniejszy został uchwalony na posiedzeniu Rady Pedagogicznej przedszkola w dniu 27-08-2012
Za zgodność z protokołem Rady Pedagogicznej z dnia 27 sierpnia 2012 roku.
 
 

 

 

Pokaż informacje o artykule