Rozpoznaje wśród dzieci problemy między innymi poprzez obserwację ich w trakcie codziennej, spontanicznej oraz ukierunkowanej aktywności w przedszkolu,
Prowadzi wstępne rozmowy z dziećmi,
Rozpoznaje wśród dzieci zaburzenie lateralizacji i deficytów rozwojowych, określa zalecenia, prowadzi indywidualne zajęcia,
Przeprowadza, w razie uzasadnionej potrzeby badania psychologiczne,
Prowadzi zajęcia ogólnorozwojowe, kompensacyjne i wspierające / prac indywidualna lub w grupach 2,3 osobowych – różnymi metodami,
Systematycznie prowadzi dokumentację pracy dydaktycznej,
Zgodnie z zasadą indywidualizacji pracy i podmiotowego podejścia do dziecka otacza indywidualna opieką wychowanków i dostosowuje metody i formy pracy do jego możliwości,
Tworzy warunki wspomagające rozwój dzieci, dąży do pobudzenia ich procesów rozwojowych, do optymalnej aktywizacji dzieci poprzez wykorzystanie ich własnej inicjatywy,
W procesie dydaktycznym wykorzystuje różnorodne metody i pomoce dydaktyczne z wykorzystaniem najnowszych osiągnięć technicznych / komputer/,
Wprowadza i realizuje innowacje pedagogiczne,
Współpracuje z nauczycielem w celu zminimalizowania skutków zaburzeń rozwojowych,
Odpowiada za bezpieczeństwo i zdrowie powierzonych mu wychowanków,
Nie pozostawia dzieci bez opieki,
Gromadzi informacje dotyczące wychowanków / obserwacja, rozmowa z rodzicami, nauczycielem/,
Utrzymuje stały kontakt z rodzicami udzielając rzetelnych informacji na temat dziecka, jego zachowania i rozwoju,
Współpracuje z rodzicami w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczo-edukacyjnych, prowadzi doradztwo dla rodziców,
W pracy dydaktyczno-wychowawczej współpracuje ze specjalistami z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
Psycholog jako pracownik przedszkola:
Współtworzy dokumentacje przedszkola (statut, program rozwoju, plany roczne i inne) stosuje ją w codziennej pracy.
Uczestniczy w posiedzeniach rady pedagogicznej, WDN, spotkaniach integracyjnych, zebraniach z rodzicami, imprezach przedszkolnych, bierze udział w pracach zespołów nauczycielskich.
Wypełnia zadania przydzielone przez dyrektora na dany rok szkolny.
Zna i stosuje przepisy prawa oświatowego.
Zna i stosuje przepisy BHP.
Dąży do podnoszenia kwalifikacji i stopnia awansu zawodowego.
Godnie reprezentuje i promuje placówkę w środowisku lokalnym.